יחב"ל בתנ"ך - מפגש שביעי: הצגת רעיונות למחקרים (26.4.2020)

מיקום: ZOOM

נוכחים: 7

נושא: הצגת רעיונות למחקרים

  1. ביום שלישי, 26.5.20, יתקיים תיקון ליל שבועות של החוג ליחב"ל, במסגרתו יתקיים פאנל של קבוצת "יחב"ל בתנ"ך". הפאנל, בו יציגו חברי הקבוצה את הרעיונות שלהם, ייחשב כמפגש ה-8 של הקבוצה ויהיה פתוח לציבור.
  2. בחודש יוני, נשאף לקיים סיור קבוצתי לאתר ארכאולוגי מתקופת התנ"ך. אם הדבר לא יסתייע, נקיים מפגש סיכום רגיל. בכל מקרה, המפגש ה-9 יהיה האחרון לשנה"ל תש"ף.
  3. רמי - פרשת דינה (בראשית ל"ד) ויחסים א-סימטריים: רמי מבקש להתייחס להתנהלות של העימות הא-סימטרי בין יעקב ובניו לבין שכם וחמור, בעקבות אונס דינה. הוא מזהה בפניה של חמור ליעקב להשיא את בתו לבנו ניסיון כפיה מרומז של החזק על החלש. בעוד יעקב שותק (הסכמה? הבלגה?), בניו מחליטים לעשות מעשה נקם אכזרי באנשי שכם, באופן שמעיד על אי-הסכמה ואי-קבלה של יחסי הכוחות הא-סימטריים. למעשה, שמעון ולוי נוקטים בטקטיקה של גרילה.
  4. רפאל מבקש להציע רעיון של "ריאליזם עברי" (Hebraic Realism), המבוסס על קריאה שונה של חזון ישעיהו, ברוח ה-Realist Constructivism, והתפלמסות עם המפרשים היחב"ליסטיים הקודמים, בני מילר וטל דינגוט. רפאל טוען שאפשר לראות בישעיהו קונסטרוקטיביסט בכך שהוא מאמין כי שינוי תפיסתי עמוק בדמות חדלון האלילות והכרה במלכות של האל האחד יקדים למצב האוטופי של חזון אחרית הימים. אולם העולה מכלל הספר כיחידה ספרותית אחת אינו הולם את גישה הליברלית ביחב"ל, שהרי לפי ישעיהו השלום יושג גם כן כתוצאה מניצחון עם ישראל על אויביו. הוא אינו קורא להתפרקות מנשק כאמצעי להשגת החזון אלא מתאר שהתפרקות זו תהיה תוצאה של המצב שבו העמים יכירו באלוהי ישראל ויבקשו להישפט על פי ערכיו. ישעיהו מתאר עשיית הצדק בסכסוכים בין האומות במקום עשיית פשרות, וקבלה של נורמות מוסריות עליונות מתוך יוזמת העמים עצמם ולא דרך מוסדות בינלאומיים. יש לזכור שההוגים המרכזיים של הריאליזם הקלאסי לא טענו בעד שימוש בעוצמה באופן שנטול כל שיקול מוסרי אלא שביקשו לרסן את השאיפות של האידיאליסטים על ידי עמידה כל כך שהיציבות והשלום לא יושגו תוך התעלמות מהעוצמה.
  5. אופק - חשיפת מודיעין לציבור: מתוך קריאה של פרשת המרגלים (במדבר יג-יד), אופק עוסק בדילמה שבין שמירה על סודיות המודיעין לבין חשיפת מודיעין לתועלת הדמוקרטיה (שקיפות, פיקוח ודיון ציבורי), ומבקש להפיק לקחים לשימוש פומבי נכון במודיעין: ללא הצגה של מידע חלקי ומוטה, ללא פוליטיזציה ישירה של המודיעין (שיוך וזיהוי פרסונלי או ארגוני) ותוך הגנה על אנשי המודיעין מביקורת ישירה. 

 

יחבל בתנך