check
נשיות במרחב הדתי - מפגש שני: שינוי קוד ובניית יחסי קירבה (14.1.20) | לימוד בחברותא

נשיות במרחב הדתי - מפגש שני: שינוי קוד ובניית יחסי קירבה (14.1.20)

  • קראנו את הפרק השלישי מתוך הספרGardner-Chloros, Penelope. Code-switching. Cambridge University Press, 2009.
  • חלק מחברות הקבוצה הביעו רצון לכתוב מאמר רפלקסיבי משותף באנגלית, סביב הנושא של בניית קירבה ושינוי-קודים
  • התייחסנו אל המאמר המתייחס להשפעת מגדר החוקר\ת ומגדר הנחקר\ת על המידע: Williams, Christine L., and E. Joel Heikes. "The importance of researcher's gender in the in-depth interview: Evidence from two case studies of male nurses." 

נושאים שעלו לדיון:

  • הדילמות האידיאולוגיות שיש למורים ומורות חרדיים שמלמדים תנ"ך בביה"ס לא דתיים מחוץ ישראל? מדוע יש מעט מאוד נשים במסגרות חילוניות?
  • דילמה על רקע מגדרי: האם נשים וגברים חווים דילמות שונות? אידאולוגית כמתח פנימי, קונפליקט פנימי בין ערכים, בספירה האינטלקטואלית או בספירה של החיים the lived sphere. בראיונות עם נשים וגברים עלו נושאים שונים. המתח הזה גורם לשינוי בתפישות ובערכים.
  • מאבק פנימי בין אותנטיות לרגישות. גברים אהבו יותר להיות מודל לחיקוי לעומת נשים.
  • קשיים טכניים במחקר: כיצד מתכננים קבוצת מיקוד, כולל השגת אישורים, כדי לעשות קבוצות מיקוד עם תלמידים כדי לשמוע מהם מה הם חושבים על לימודי התנ"ך. להשוות עם הראיונות של המורות והמורים.
  • שאלה: איך משפיעות תפישות פמיניסטיות על נשים אורתודוכסיות שמלמדות תנ"ך במסגרות לא דתיות?
  • זהות החוקרת בשדה: השימוש בקודים תרבותיים לשוניים בעת קבלת גישה בשדה. כיצד "מילות קוד" יכולות לפתוח דלתות כיוון שהם מאפייני זהות שהופכים את החוקרת לinsider.
  • כניסה לשדה המחקר: כדאי ללכת לכנסים, להציג את עצמנו. זה יכול להעניק לנו גישה לשדה בהמשך המחקר.
  • פנייה לנחקרים: כשכותבים מייל ראשוני, כדאי להתאים את הטקסט, את נוסח הפנייה לנמען - להתאים את המייל שמבקש גישה לשדה. לפעמים כדאי לכתוב בצורה יותר אקדמית ולפעמים בצורה יותר אינסיידרית. שימוש בז'רגון פנימי לעומת אקדמי.
  • זהות החוקרת: כשנפגשות עם נחקרות ורוצות לבסס יחסי קירבה אפשר לעשות שינויים בלבוש כדי להיראות יותר דומות לנחקרות. לדוגמה, לשים כיסוי ראש, שרוולים ארוכים.
  • דילמה: כששדה המחקר מתנגד לאקדמיה, או כשיש לו עבר פרובלמטי עם חוקרים. במקרים כאלה אפשר לשקול כניסה לשדה, דרך ה"דלת הראשית" לעומת ה"דלת הצידית".
  • אתיקה במחקר: הבעיות האתיות שעלולות להיווצר עקב "התחזות", לעומת התחום האפור של התידדות עם "שומרי הסף", ומתן תחושה כמעט-כוזבת של חשיבות לאותם שומרים.