check
מבוא | לימוד בחברותא

מבוא

מבוא

בשנים האחרונות, עקרונות בייסיאניים (Bayesian) מקבלים מקום הולך וגובר במחקר בדיסציפלינות שונות. הסטטיסטיקה בייסיאנית צוברת מעריצים ומשתמשים רבים ככלי קוהרנטי לניתוח נתונים וצבירה שיטתית של ידע. במקביל, גובר השימוש בעקרונות בייסיאניים בתאוריות ומודלים רבים מתחומים שונים המנסים לתאר את האופן בו ידע, אמונות ותפיסות משתנות ומתעדכנות בתגובה למידע חדש. באופן מרתק, מודלים בייסיאניים מתארים מערכות מרמת הרשתות הנויורונליות במוח, דרך מערכות סנסומוטוריות ומערכות המתארות למידה ותפקודים קוגניטיביים נוספים, וכלה בתיאור של האופן שבו אמונות משתנות במרחב הפוליטי והחברתי. לצד היתרונות הרבים של השיטות הבייסיאניות, עומד חסרון מרכזי אחד – מדובר בשיטה יחסית מורכבת, המצריכה לימוד וחשיבה שונות מאלו שרוב החוקרים התרגלו לחשוב בהם.

המטרה של החברותא היא להוות מסגרת בעל אופי פרקטי לחשיבה על האופן שבו סטטיסטיקה בייסיאנית ובניית מודלים בייסיאניים יכולים לתרום לדוקטורנטים מתחומי מחקר שונים. לאחר מספר מפגשי מבוא תאורטי ומתמטי למודלים בייסיאניים, עיקר מפגשי החברותא יעסקו בשימוש הלכה למעשה במודלים בייסיאניים לטובת ניתוח נתונים ומודלים שיובאו על ידי משתתפי הקבוצה. החברותא מיודעת לדוקטורנטים מכלל הפקולטות עם דגש על מדעי החברה והרוח, שרוצים לרכוש את הכלים ואת האפשרות להשתמש במודלים בייסיאניים לטובת מחקרם האישי.

השתתפות בחברותא תדרוש ידע בסיסי בסטטיסטיקה ובהסתברות, ועדיפות לידע או מוכנות ללמוד את תוכנת R או Matlab, שמרכזות כיום את הדרכים הטובות ביותר להשתמש בסטטיסטיקה ומודלים בייסיאניים. בנוסף, בכל מפגש יתבקש אחד המשתתפים להביא שאלה תאוריה או נתונים אישיים, ולהיעזר בכלל חברי הקבוצה על מנת להבין כיצד לגשת לבעיה זו מהפרספקטיבה הבייסיאנית באופן הטוב ביותר. המפגשים יערכו באנגלית או עברית – לפי העדפת הדובר/ת באותו המפגש.