check
מפגש #6 - 25.2.2019 | לימוד בחברותא

מפגש #6 - 25.2.2019

מפגש #5 - 25.2.2019

מיקום: חדר 2332 מדעי הרוח, קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית בירושלים.

 

במפגש דניאלה שלצר הציגה את המחקר שלה בנושא הליכה – Who is Walking my body

נקודות שעלו במהלך דיון בקרב חברות הקבוצה:

  • הכותרת – לא להפריד בין ה'אני' לבין ה'גוף' או 'בין מי הולך אותו' כי המחקר עצמו מדבר דווקא על השילוב ולא על הניתוק.

המחקר של דניאלה עוסק בשאלה איך אנחנו יכולות לתמלל את ההליכה שלנו? כדי לענות על התשובה בחרה להתסכל על נשים שעברו תהליך גדול בחיים שלהם, כי הן שינו פרקטיקות של יום יום, על המודעות שלהן לעצמן, ולכן בחרה בחוזרות בתשובה.

  • לכתוב בעלת תשובה באנגלית – בחירה. איך לתרגם לאנגלית? האם נכון לתרגם או להשאיר את שפת המקור? האם להשתמש בהגדרה העצמית של המרואיינות, שהיא גם חרדית וגם 'אדוקה' (פרום), או דתייה לשעבר לעומת חוזרת בשאלה, או האם זה יוצר בלבול בקרב הקוראים? הקבוצה הציעה לשקף את קולן של המרואיינות, יותר מאשר לכפות עליהן הגדרה אחת חיצונית להן. בנוסף, בפרק המתודולוגיה, חשוב יהיה לכתוב על הדילמה הזו ועל הבחירה של החוקרת בכתיבה.
  • סוגיה במתודולוגיה – כיוון שקיים קושי ברפלקסיה על הליכה, רצתה לעשות ראיון תוך כדי עבודה. מספרת שעבד עם אישה אחת. עלתה אי נוחות מצד החוקרת. הזכרנו את המחקר של בת שבע שכלל ראיון אחד 'פורמלי' בישיבה עם שאלות וכו', ומפגש נוסף 'תוך כדי סידורים' ביום-יום. יותר מאשר 'הליכה בזמן אמת' משתמשת בזיכרון של המרואיינות אודות ההליכה. איך משפיעים הבגדים על ההליכה? אילו רגשות עולים במהלך ההליכה? איזו מטאפורה עולה בהקשר של הליכה?

דניאלה הסבירה את הניתוח המעניין שלה על אחת המרואיינות שחזרה בתשובה: כמה נשים באותה אישה. אחת היא החילונית לשעבר שיש לה את כל הסטיגמות על חרדיות. האחרת היא החוזרת בתשובה שהיא עכשיו. השלישית היא האישה החרדית האידיאלית.

דניאלה דברה גם על פרפורמנס של נשיות – redoing gender. צניעות וקדושה - ערכים עמוקים שמשפיע על הפרקטיקות היומיומיות, שהמרואיינות רוצות 'ללכת איתו'.

דניאלה סיפרה שהיא גם מראיינת שחקניות חילוניות שמשחקות נשים חרדיות בסדרות טלוויזיה ישראליות. הבינה דרכן את הייצוגים של הליכה של נשים חרדיות, את הסטריאוטיפים. הראיונות העניקו לה ז'רגון חדש בנוגע לעולמות התנועה וההליכה.

פרק רפלקסיבי על איך המחקר השפיעה על ההליכה של דניאלה עצמה.

הזכירה את אסתי רידר אינדורסקי - אקטיביסטית חרדית, כתבה את 'ושאינן נראות'.

במייל נשלח –

קול קורא לכנס החברה לחקר מדעי של הדת (SSSR), שיתקיים ב-25-27 באוקטובר 2019 בסנט לואיס, מיזורי, בנושא Diversifying the Social Scientific Study of Religion: The Next Seventy Years.