מפגש שלישי (30.12.20): מחקרים בתחום החינוך והמוגבלות

במפגש, בו השתתפו 12 משתתפים, הוצגו שני מחקרים הקשורים לתחום החינוך והמוגבלות ונערך דיון פורה בעקבות ההצגה.

הצגה ראשונה מאת רוני אוליבה - תזנטית בבי"ס לחינוך אוני' חיפה. מחקרה עוסק  בתפיסות הבאות לידי ביטוי בשיח אנשי חינוך כלפי מושגי מוגבלות ונורמליות וכלפי אנשים וילדים עם מוגבלות.  

שאלת המחקר הייתה מהן התפיסות ביחס למוגבלות ונורמליות בהקשר של אנשי חינוך. המחקר הוא איכותני בו רואיינו מורות במערכת החינוך הציבורית, חלקן בחינוך המיוחד וחלקן בכיתות קטנות בבית ספר רגיל. חלק מהמורות הן מחנכות של ילדים המשולבים בכיתה רגילה. השימוש במתדולוגיה הוא של ניתוח שיח ביקורתי, Critical discourse analysis. בניתוח שיח ביקורתי ההנחה הראשונית היא שסדר החברתי נוצר על ידי יחסים של כוח ושליטה, הבאים לידי ביטוי בשיח הקיים. בדרך כלל יחסים אלה באים לידי ביטוי באי שוויון חברתי, כשבתוך השיח יש שיח גלוי ושיח סמוי.

הדיון נסב סביב סוג המתודלוגיה והיבטים של תפיסות ורגשות בתוך השיח של המורים.

הצגה שנייה מאת הילה שנהב – ביה"ס לחינוך האוני העברית- מחקרה עוסק באופן שֶבּוֹ בתי ספר שונים מתמודדים פרקטית לפי אמות מידה של לימודי מוגבלות עם מתחים של שילוב ילדים על הרצף האוטיסטי.

במחקר זה חיבור בין כמה תחומים ובהם סוציולוגיה של חינוך מיוחד, אידיאולוגיות בית ספריות, לימודי מוגבלות, וגם פדגוגיות של חינוך מיוחד.

מתוך ממצאי המחקר הוגדרו שני צירים. כל ציר מייצג מתח אחר, שנוגע לשילוב ילדים על הרצף האוטיסטי. ציר ראשון הוא ציר פדגוגי. הוא עוסק ברעיונות של תנועת שילוב והכלה של ילדים עם מוגבלות במסגרות כוללות מול הפרדה לכתות ובתי ספר מיוחדים. כלי מחקר עיקריים היו ראיונות עומק חצי מובנים עם תלמידים, מנהלים, חברי צוות, תצפיות בשיעורים, הפסקות, טקסים, טיולים, ניתוח חזון וחוקה של בית ספר. שאלות המחקר מתייחסות לשני צירי המתח.

נערך דיון על ההבדל בין שילוב והכלה שילוב והכלה בשדה חינוכי. המקום של הפרדה ומה התפקיד שלו בתוך חברה מכילה וקהילה מכילה.

 

לימודי ביקורת מוגבלות