לימודי ביקורת מוגבלות - מפגש ראשון: היכרות (4.12.19)

מנחות: תמר טאוב

             צילי ניר

משתתפים מן האוניברסיטה העברית:

עומרי בינג, דוקטורנט מבה"ס לעבודה סוציאלית , הבדלים מגדרים באוטיזם

איל כהן, דוקטורנט מבה"ס לעבודה סוציאלית, תוכניות פנאי אצל בוגרים עם אוטיזם

אדרת שטרית, דוקטורנטית מבה"ס לעבודה סוציאלית, אמהות ותינוקות עם תסמונת דאון

רוני אוהד, דוקטורנטית מהמחלקה לסוציולוגיה, בין תאטרון ותרבות, גם קבוצות של אנשים עם מוגבלויות

 

משתתפים מאוניברסיטאות אחרות:

חיה גרשוני, דוקטורנטית מאונ' ת"א, מחלקה למשפטים, זכות להורות של זוגות עם מוגבלות

נאהד שארי, דוקטורנטית מאונ' בן גוריון, לימודי דת , פמינזם איסלאמי

עמרי טנכמן, תלמיד MA , לימודי מגדר, אונ' ת"א, גבריות אצל נכי צה"ל

עינת בן דב, דוקטורנטית ללימודי מוגבלות מאוניברסיטצת צ'פמן בארה"ב, נכי צה"ל והשכלה גבוהה

רננה קריסטל, מכון בן גוריון לחקר ישראל, אונ' בן גוריון, היסטוריונית , היסטוריה של חינוך לאנשים עם עיוורון

רוני אוליבה, מאוניברסיטת חיפה, פקולטה לחינוך, תזה בנושא תפיסות של אנשי חינוך לגבי מוגבלות ונורמליות

יפעת שוורץ, דוקטורנטית, במחלקה לפילוסופיה, סטיגמה וגאווה עם בעלי מוגבלויות  

 

למפגש היו שלושה חלקים מרכזיים:

1. בפתיחת המפגש נערך סבב הכרות בין המשתתפים בו הוצג הבסיס לחברותא כמפגש פעיל לדוקטורנטים. בנוסף נערכה היכרות עם ד"ר רוני הולר ונילי ברויאר מהמרכז למוגבלויות באוניברסיטה העברית.

2. בהמשך נערך סבב תיאום ציפיות לגבי מפגשי החברותא עם המשתתפים בו עלו הנושאים הבאים:

  • המשתתפים העלו את הבדידות בתהליך הדוקטורט המועצם במיוחד בתחום לימודי המוגבלויות עקב העדר חוקרים עמיתים בחלק גדול מהאוניברסיטאות.
  • הועלה הצורך במסגרת לדיון פתוח ולא שיפוטי בתחום המוגבלויות המתייחס לתיאוריות מגוונות בתחום.
  • המשתתפים ביקשו מסגרת לדיון בסוגיות מחקריות ומתודלוגיות לצד תמיכת עמיתים בתהליך הכתיבה של עבודת במחקר.
  • המשתתפים הביעו רצון לפתח צוות חוקרים מומחה בתחום המוגבלויות ואף להגיע לתוצרים כמו אסופת מאמרים או הצגה בכנסים.
  • המשתתתפים הביעו רצון להציג את מחקריהם במסגרת הקבוצה ולקבל משוב לגבי דרך הצגת המחקר והשפה בהם הם משתמשים. 

בסיכום סבב תיאום הציפיות הוחלט על הסטינג של מפגשי החברותא. בכל מפגש שני משתפים יציכו במשך כעשרים דקות- חצי שעה שאלות ודילמות מהמחקר שלהם. אחרי הצגה זו ייתקיים דו שיח לצד דיון תיאורטי וחשיבה על מקורות לקריאה והעמקה בנושא.

3. בחלק השלישי של המפגש התקיים דיון על מאמר "לימודי מוגבלויות" אתגרים וסוגיות", מאת ד"ר רוני הולר. את הדיון הנחתה נילי ברויאר, הרכזת האקדמית של המרכז ללימודי מוגבלויות באוניברסיטה העברית.

הוצגו ארבע מסגרות תיאורתיות: התיאוריה של גופמן על סטיגמה, המודל החברתי (מטריאליסטי), המודל האפרמטיבי ומודל קבוצת מיעוט.
במקביל להצגת המסגרות התיאורטיות התנהל דו שיח פורה והדדי בין המשתתפים על ההבדלים בין ההמשגות התיאורטיות, הבדלים בין אוכלוסיות שונות המתמודדות עם מוגבלות והדרך בה המחקר האישי מתחבר למסגרות התיאורטיות השונות.