check
לימודי ביקורת מוגבלות - מפגש שני (18.12.19) | לימוד בחברותא

לימודי ביקורת מוגבלות - מפגש שני (18.12.19)

דיון בדילמות:

1. רוני אוליבה:

הסוגיות שעלו בדיון התייחסו למחקר ביקורתי המציף דברים אל פני השטח. התחושה כיום היא שחסר מחקר ביקורתי בשדה החינוך בארץ העוסק בלימודי מוגבלות.

דנו בהבדל בין מחקר ביקורתי למחקר משחרר.

מחקר ביקורתי הוא לא אובייקטיבי – בדרך כלל נולד מקבוצות כוח בחברה. פמיניזם, גזענות, מוגבלות.

מחקר משחרר – חותר לשינוי.

המחקר : מהם התפיסות הבאות לידי ביטוי בשיח של אנשים חינוך כלפי המושגים מוגבלות ונורמליות וכלפי אנשים וילדים עם מוגבלות.נעשה שימוש בשתי מתודות:

  1. ראיון עם אנשי חינוך
  2. צפיה בישיבת צוות ולהבין בתוך איזה הקשר וסביבה נמצאים בה.

בדיון הוצע להמשיך בראיונות ותצפית. ראיונות נותנים לך הקשר ומורכבות. כדאי גם לשאול על פרקטיקות ויעדים. האם יש קבלה של שונות?

2. עינת בן דב:

הדילמה שהוצגה היא מה טיבו של ההקשר התיאורטי שבו מתקיים המחקר האיכותני והאם קיים שילוב גישות תיאורטיות נוספות על לימודי מוגבלות.

היכן לשלב את התאוריות הנוספות בכתיבת המחקר?

אנחנו מדברים על אנשים עם חוויית נכות ויש משהו שמתווסף במהלך החיים fluid disability

תואר תחום דעת חדש הנקרא Veterans Studies בארה"ב היה עידוד מצד הנשיא אובמה לשילוב של יוצאי צבא שחזרו מאפגניסטן ועיראק להשתלב באזרחות ובהשכלה הגבוהה.

בנוסף דנו בדילמות באיסוף ועיבוד נתונים איכותניים – ספר בעריכת קסן וקרומר-נבו (2010).

מחקר מועדף – שאלות ותאוריות מסויימות ללא הנחות מוקדמות.

יוצאת מתוך נקודה של הבניה חברתית ומתוך המודל החברתי וההתלבטות היא כמה להוסיף מלבד לימודי מוגבלות את לימודי יוצאי צבא ואולי תאוריה מצטלבת – intersectional theory

 

נוכחים במפגש: רוני אוהד, רננה קריסטל, ליאור בסרמן, רוני אוליבה, עינת בן דב, עומרי טנקמן, יפעת שוורץ, חיה גרשוני, נאהד שארי , נילי ברויאר, תמר טאוב