מפגש חמישי (16.2.21): להתחיל בהתחלה - הנצרות בשלהי העת העתיקה וכרונולוגיה

במפגש זה דנו בתפקיד ששיחקה התפיסה הכרונולוגית של זמן, בניגוד למעגליות או נצחיות, בהתייחסות הנוצרית המוקדמת לסיפור הבריאה, לתחייה של ישו ולזמן באופן כללי.

בחנו כיצד ההתגבשות העמדה הנוצרית לפיה האל הוא יוצר העולם, וקודם לחומר ואף לזמן עצמו, משתקפת בהיסטוריוגרפיה הנוצרית המוקדמת, אשר מתחילה עם חיבורו של אוסביוס מקיסריה בבריאת העולם. קראנו גם בחיבוריו ההיסטוריוגרפיים השונים של תאודורטוס מקירוס, בישוף בן המאה החמישית, והתייחסנו לעמדותיו המורכבות בנוגע לחשיבות של כתיבה היסטורית כמאבק בזמן ובשכחה.

כמו-כן, דנו בהשלכות של התפיסות הנוצריות המוקדמות אודות זמן וכרונולוגיה על המחקר ההיסטורי המודרני ואף על התהוות מדע הגיאולוגיה במאה ה-18, אשר ביקש לקבוע את גיל העולם.    

 

הדיון התבסס על הטקסטים הבאים:

Richet, Pascal. “The Creation of the World and the Birth of Chronology”, Comptes Rendus Geoscience, Vol. 349.5 (2017): 226-232.

Eusebius of Caesarea, Ecclesiastical History, Chapters 1.1-2 [Translated by Arthur Cushman McGiffert, in Philip Schaff and Henry Wace (eds.), NPNF2 Vol. 1 (Grand Rapids, Mich.: Eerdmans, 1890), pp. 81-85]

Theodoret of Cyr, Ecclesiastical History, Chapters 1.1 [Translated by Blomfield Jackson in Philip Schaff and Henry Wace (eds.), NPNF2 Vol. 3 (New York: Christian Literature Publishing Company, 1892), p. 71.

Theodoret of Cyr, History of the Monks of Syria, Prologue 1-3 [Translated by Richard M. Price, Cistercian Studies 88 (Kalamazoo, Mich.: Cistercian Publications, 1985), pp. 3-4.

Theodoret of Cyr, Ecclesiastical History, Excerpts from chapter 2.6 (pp. 152, 158, 159).

 

מנחת המפגש:

אניטה רייזלר

משתתפים/ות:

רן בר יעקב

שרה צווייג

עומר הקר