מתודולוגיה של מופע

"מתודולוגיה של מופע" (לוני מונקה- לימודי תיאטרון ורוני אוהד- סוציולוגיה ואנתרופולוגיה)

במאה ה-20, נולד המושג "performativity" על מנת להסביר שינויים וחידושים במחשבה האינטלקטואלית ובפרקטיקות תרבותיות. בהסתמך על מגוון של תחומים, חוקרים פיתחו גישות להתמודדות עם המורכבות של ניתוח אירועי אמנות ותיעודם. במאה ה-21, גישה חדשנית זו התרחבה לכדי אימוץ מתודולוגיות מבוססות פרקטיקה. קבוצת החברותא ״מתודולוגיית מופע״ מציעה הזדמנות לגשת לשאלות מתודולוגיות יוצאות דופן המתעוררות בחפיפה של מופע ומחקר אקדמי. הקבוצה תהווה מרחב בין-תחומי וניסיוני להתקרב למגמות עכשוויות בתחום חקר הפרפורמנס על ידי איסוף, ניתוח ויצירה עם עדשה אקדמית. חברי הקבוצה יעבדו יחד לדון בשאלות הבאות: אילו מתודולוגיות זמינות למחקר המתעסק במופע? כיצד ניתן לכלול מופע במחקר? איך כתיבה יכולה לתעד ולנתח מופע? מתי כתיבה יכולה להיחשב כמופע?

לצד הדיונים במפגשים יוזמנו חברי קבוצת החברותא להשתתף באוצרוּת ויצירת חומרים המדגימים מאפיינים של מתודולוגיות אשר נבדקו על ידי הקבוצה. המשתתפים יוזמנו לשתף חומרים אלה באמצעות בלוג המוקדש לפעילויות הקבוצה. בנוסף, דיוני הקבוצה ישאבו השראה מפעילותו של ״פורום פרפורמנס״ – סדרת מפגשים שנוצרה כשיתוף פעולה בין המחלקה לסוציולוגיה-אנתרופולוגיה והחוג ללימוד תיאטרון.

ליצירת קשר:

לוני מונקה- lonnie.monka@mail.huji.ac.il

רוני אוהד- rony.ohad@mail.huji.ac.il

In the 20th century, the concept of “performativity” arose to account for a number of shifts in intellectual thought and cultural practices. Throughout a number of fields, researchers have been developing approaches to address the complexities of analyzing embodied events and their respective documentation. In the 21st century, this innovative set of approaches has expanded to embrace practice-based methodologies. The Chevruta group “Performance Methodology” offers an opportunity to approach unconventional methodological questions that arise at the intersection of performance and academic research. The group will create an inter-disciplinary and experimental space to engage with contemporary trends in the field of performance research by gathering, analyzing, and creating through an academic lens. Members of the group will work together to address the following questions: What methodologies are available to research performance? How can performance be included in research? How can writing reflect on and document performance? When can writing be considered performance?

Alongside the conversations in the meetings, the group members will be invited to participate in curating and creating materials that demonstrate features of the methodologies reviewed by the group. Participants will be encouraged to share these materials through a blog dedicated to the group’s activities. Additionally, the group’s conversation will take inspiration from the activities of the “Performance Forum” — a series of meetings organized as a collaboration between the departments of Sociology-Anthropology and Theater Studies.

For information: lonnie.monka@mail.huji.ac.il, rony.ohad@mail.huji.ac.il.