קבוצת חברותא בנושא מוגבלות

שלום לכולן/ם,

ברוכים הבאים לקבוצת למידה לדוקטורנטים בנושא מוגבלות!

הקבוצה תעסוק בשיח ביקורתי בנושא של מוגבלות, תוך עיון במאמרים והצגת מחקרי המשתתפים.

בנוסף, צפויות להתקיים שתי הרצאות אורח במהלך השנה.

אתם יותר ממוזמנות/ים!:)

המפגש הראשון יתקיים ביום רביעי 23.11 בשעה 16:30 בבית הספר לעבודה סוציאלית , חדר 428, בקמפוס הר הצופים.

אשמח שתצרו קשר בכל עניין,

אפרת לסטר קידר,

טלפון: 0545889831

מייל: efrat.keidar@mail.huji.ac.il

 

 

הסבר על קבוצת הלמידה בנושא מוגבלות34 KB

סיכומי מפגשים

מפגש ראשון 23.11.16

המפגש הראשון התקיים בתאריך 23.11.16 בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית. במפגש ערכנו היכרות בין כל חברי הקבוצה שהגיעו: היכרות עם ידע מקצועי ומחקרי. בהמשך שוחחנו על מטרות הקבוצה, כאשר הדגש היה ליצור שיח פתוח וחושב בנושא של לימודי מוגבלות, למידה של היבטים סוציולוגיים ופילוסופיים של התחום, שיתוף חומרים ומונחים מקצועיים ולמידה על מתודולוגיה. דנו במאמרה המתורגם של לינטון (Linton, 1998) כפי שמופיע במקראה של לימודי מוגבלות אשר לאחרונה יצאה לאור. שוחחנו על סוגיות של שיח ושפה, אחריות החוקר בשיח האקדמי.

בהמשך ניתן מידע על תאריכי המפגשים הבאים ותוכנם.

המפגש הבא יתקיים בתאריך 21.12 ובמהלכו יציגו שניים מהמשתתפים את מחקרם.

כל המפגשים מלווים בתמלול. 

לכל שאלה ומידע בנוגע לקבוצה ניתן לפנות אלי,

אפרת: 0545889831

מפגש שני 21.12.2016

המפגש השני התקיים בתאריך 21.12.2016 בבית הספר לעבודה סוציאלית. במפגש נכחו 5 מתוך 7 משתתפים. התחלנו את המפגש עם עדכונים והתייעצות שאחת מחברי הקבוצה ביקשה להעלות. המשכנו להצגות המחקרים של שניים מהמשתתפים. אחד מהמציגים היה לקראת וועדה לצורך אישור הצעת המחקר שלו. תוך כדי הצגת המחקרים קיימנו דיון מעמיק בנוגע למספר סוגיות: הגדרת אוכלוסיית המחקר, אבחנות, שילוב מודלים במחקר, תקציבי מחקר, בניית שאלון וקבוצות מיקוד ושילוב לימודי המוגבלות במחקר.

המפגש הבא יתקיים בתאריך 25.01 ויעסוק במאמר מתודולוגי אשר ישלח למשתתפים מבעוד מועד. 

מפגש שלישי 25.01.17

המפגש עסק בנושא המתודולוגיה. המפגש התחיל בעדכונים של חברי הקבוצה. בהמשך עברנו לדיון במאמר Recruiting people with disabilities as research participants: challenges and strategies to adress them (Becker, Roberts, Morrison & Silver, 2004)

נגענו בסוגיות שונות: הסברת המחקר לאוכלוסייה, ציפיות של האוכלוסייה הנבדקת, זהירות מהתערבות באוכלוסייה, תמריצים לנבדקים ולמראיינים וראי  המאמר באופן ביקורתי של לימודי מוגבלויות.

בהמשך פנינו להתייחס למאמר השני: Sample size and saturation in PhD studies using qualitative interviews (Mason, 2000)

שוחחנו על מושג הרוויה במחקר איכותני, הדילמות ודוגמאות מביצוע ראיונות, סוגי מחקר איכותניים וצורך בקורסים בנושא.

המפגש הבא יתקיים בתאריך 15.02 ויכלול סדנת עבודה עם ד"ר רוני הולר, מבית הספר לעבודה סוציאלית.

מפגש רביעי 15.02.2017

במפגש נכחו 6 מתוך 7 משתתפים. המפגש התחיל בעדכונים של חברי הקבוצה, בדגש על השתתפות והצגה בכנסים.

השבוע התארח אצלנו ד"ר רוני הולר, חבר סגל בבית הספר לעבודה סוציאלית. רוני זכה באחד מחמישים המרצים האהובים בישראל. הוא חוקר בתחום של מדינת הרווחה בדגש על יחסיה כלפי אנשים עם מוגבלויות. 

בסדנת העבודה שלנו הציג תיאוריות מרתקות בכל הנוגע ללימודי מוגבלויות. במהלך הסדנה התקיים דיון פורה במהלכו כל אחת מחברות הקבוצה העלתה סוגיות ושאלות הנוגעות לתחום מחקרה ועיסוקה.

המפגש תומלל על ידי המתמללת תמר שפיינר.

המפגש הבא יתקיים בתאריך 22.03 , במהלכו יציגו שתיים מחברות הקבוצה את מחקרן. 

המפגשים בסמסטר ב' יתקיימו בחדר 3404 במדעי החברה. 

מפגש חמישי 22.03.2017

במפגש נכחו כל החברים.

בפגישה הודעתי כי בתאריך 17.05 יגיע אלינו לחברותא ביחד עם ד"ר שירלי ורנר- עו"ד דיוויד לפופסקי מקנדה, שעוסק רבות בסנגור של אנשים עם מוגבלויות, בפרט בנושא של נגישות בחינוך ואקדמיה. דיוויד יגיע להתארח אצלנו במפגש והציע מספר נושאים לדיון.

הקבוצה בחרה בנושא של המאבק להשתתפות מלאה בחינוך לאנשים עם מוגבלויות. 

לאחר מכן עברנו להצגת המחקרים של שתיים מהמשתתפות. במהלך הצגת המחקרים קיימנו דיון והעלנו סוגיות בנושאים של שיטת דגימה, אופן הגדרת האוכלוסיות במחקר, ואופן ניתוח הממצאים במחקר איכותני. 

מפגש שישי 05.04.2017

במפגש נכחו 6 מתוך 7 החברים. 

במפגש התייחסנו לטקס הפתיחה של המרכז ללימודי מוגבלות, ולסוגיות של לימודי מוגבלות ככלי מחקר. בהמשך עברנו לדון במאמרו של דורון דורפמן: Dorfman, D. (2015). Disability Identity in Conflict: Performativity in the US Social Security Benefits System. T. Jefferson L. Rev.38, 47.‏

התייחסנו למספר סוגיות: אחריות החברה בהתאמת סביבת עבודה/לימודים, חסמים באוניברסיטה לאנשים עם מוגבלות, ונושא של שירות מותאם אישית. דיברנו בהמשך על המורכבות של הסוגיות- sick roll , ו sick roll

מפגש שביעי 26.04.2017

במפגש נכחו 6 מתוך 7 חברים.

במפגש התייחסנו ליום העיון שהתקיים- כשפרקטיקה פוגשת אקדמיה. שוחחנו על חלק מהנושאים שהועלו, על היעדר סטודנטים עם מוגבלויות באקדמיה, וחוסר ייצוג בתפקידים של מנהל ומחקר. 

בהמשך הצגנו- משתתפת בקבוצה ואני את המחקרים שלנו, וקיימנו דיון במהלך המצגות. 

תזכרנו בנוגע ליומיים של לימודי מוגבלות שיתקיימו במהלך יוני- 26.06-27.07, וכן על היום הפתוח של מפגש החברותא שיתקיים בתאריך 07.06.2017!

נשמח לראתכם:)

מפגש שמיני 17.05.2017

במפגש נכחו 6 מתוך 7 חברים. הייתה לנו את ההזדמנות לארח במפגש את עו"ד דייויד לפופסקי מקנדה, ששוחח איתנו על הנושא של נגישות והכללה בחינוך לאנשים עם מוגבלויות.

דייויד סיפר לנו על מפועלו על השינויים שהוא והקואליציה שלו מנסים לבצע, הכנסת מתודות שילוב ונגישות לבתי הספר כמו עיצוב אוניברסלי- UDL, ועל ניסיונו האישי כסטודנט למשפטים עם מוגבלות בקנדה. המפגש אפשר שיח פורה ואינטימי בנושאים אלו. 

הזמנה למפגש פתוח של חברותא מוגבלות בתאריך 07.06.17

מפגש תשיעי 07.06.2017

מפגש זה היה בסימן מפגש פתוח למתעניינים בחברותא שלנו. התחלנו את המפגש בהרצאה קצרה על חוק לרון על ידי מסטרנטית שנשארה להמשך המפגש כמתעניינת בקבוצה. המשכנו להיכרות בין כל החברים הקבועים והחדשים. המשכנו לדיון בנושא של מחקר משתף ומשחרר. דנו בשני המאמרים שנשלחו מראש לקבוצה:  French, S., & Swain, J. (1997). Changing disability research: Participating and emancipatory research with disabled people. Physiotherapy83(1), 26-32.‏

Oliver, M. (1992). Changing the social relations of research production?. Disability, Handicap & Society7(2), 101-114.‏

מפגש עשירי ומסכם לשנת תשע"ז: 21.06.2017

ערכנו מפגש מסכם וחגיגי לסיום שנה של פעילות החברותא בנושא מוגבלות.

החברים הביעו את רצונם להמשיך את המפגשים גם בשנה הבאה, להמשיך להעמיק בחומרים של לימודי מוגבלות וכן בסוגיות מחקריות של כל אחד ואחת מהמשתתפים.